Thursday 12 May 2016

Sambungan kes kena ban: Double Standard atau sabotaj?


Susulan kes dua hari lepas di mana produk aku kena ban dan aku (kononnya) akan di penalti kerana menjual produk yang tak ada autensiti, aku masih tidak mendapat jawapan daripada kedua admin dan supplier. Apa keputusan mereka, aku harap yang terbaik. Apa-apapun, bangun pagi semalam, aku dapati masih ada lagi yang sudi beli barang dari situ. Aku ingat nak tutup page tu for real, lol!

So macam biasa aku akan login untuk tengok sales dan update tracking number. Terpampang iklan featured product di laman utama. Satu benda terus menarik minat aku.






GILA LAH! RM88 JE FREE SHIPPING LAK TU!

Kalau nak tahu, Lamzac ni la yang popular dengan golongan anak muda masakini. Especially dengan trend outdoor hipsterish summer vacation backpacker types, ni macam ultimate hipster outdoor accessory. Pergh, dari RM200 harga retail dia, jadi RM88 . dahysat, paling power pun aku pernah tengok orang cuba diskaun, jadi RM150. Tu kira macam habis diskaun lah kata sellernya sebab preorder. Ni RM88. GILA, GILA.

Tapi betul ke ada yang nak jual tahap harga rugi tu?

Aku pun scroll bawah page tu ingat nak post Q and A. Tiba-tiba nampak soalan ni. Soalan No 3.



Ha, OEM , dah agak dah. (Kalau nak tahu, OEM ni maksudnya ko amik satu barang ko nak, hantar kilang, suruh tolong buatkan copy dua tiga ratus ketul, lepastu jual. Basically, FAKE.)

Aku bukan geram pasal dia jual barang murah dan aku dah terbeli yang mahal and still OTW shipping ke Msia (well, sikit lah), tapi mostly sebab aku rasa ni double standard. Tiba-tiba orang lain punya OEM boleh sampai front page. OEM kita (kata supplier lah) baru 2-3 minggu pos dah kena take down siap penalty.  Fak double standard!

Atau ini cuma sebab admin tak perasan? Ok, di situ aku mula terfikir untuk report ke admin pula. Tak pun jawab email admin tu dengan screenshot ni "apasal dia boleh aku tak boleh??" Aku dah mula nak karang ayat baik punya dan nak tekan butang send.

Tapi...aku terfikir.

Mungkinkah memang admin memang tak perasan pun siapa jual OEM siapa jual real, cuma diorang bergantung kepada report?

Apakah ada orang dah report aku?

Then it clicked
.

Dua tiga minggu lepas (tak pasti bila). Ada makwe like page jualan aku kat FB. Dia seller barang baby jugak. Jarang biasanya orang suka like competition diorang, so aku pi lah stalk dia jap.

Dia jual Newborn nest, stroller. SAMA CAM AKU.

Cuma bezanya, aku tengok harga newborn nest dia double aku punya--aku jual RM150 dia jual RM360. OK more than double. Tak pasti dia punya real ke tidak, tapi tengok jual berlonggok, packaging macam aku punya juga. (BTW if you're wondering, yes, aku jual RM150 pun still untung. Simple reason: aku bayar ke supplier pakai Yuan instead of USD like the usual. Yuan ialah 0.62 kepada RM).

Pelik kan? tak lama lepas dia follow aku terus aku kena ban? Especially DUA produk tu walaupun macam-macam produk lain pun boleh jadi isu juga? Especially bila newborn nest tu, tak ada orang lain jual melainkan kami berdua kat FB (setakat yang aku tau la).

Hm. Malas aku nak fikir panjang. Mungkin dia, mungkin seller BBNU lain juga yang naik angin sebab harga aku semacam rendah.

Sukati engko la cik. Eh, kita dalam group jualan sama kan kat FB? Aku nak terus up barang tu sampai engko meroyan. Kakaka.

P.S tibe aku takde selera dengan Lamzac aku. Sampai Malaysia kalau hati aku tak terbuka jugak untuk menerima beliau, aku nak up kat Carousell. Boleh?



No comments:

Post a Comment