Friday 20 May 2016

Sorry I am Human (Unlike you)

Pada hari ini, ada seorang brader dalam FB ni mengeluarkan pos. "Siapa perempuan yang buat post mencarut tu silalah unfriend saya, saya tak suka tengok" lebih kurang begitulah. Aku, tanpa fikir panjang, terus klik page beliau, dan unfollow.

Aku tak berapa pasti berapa kerapkah aku mencarut dalam FB. (ok aku dah check, sekali awal bulan lepas kot, pada status pos "fak pemakan harta anak yatim") tapi yang pastinya, aku dah mula melatih ke arah kurang mencarut. Sekarang, kalau boleh aku alhamdulillah, ya allah, bagai. Aku latih tiap kali cakap dengan customer, ada alhamdulillah sekali. Terutama masa transfer duit atau barang sampai. Kalau kastemer marah, ada masalah, aku astaghfirullah je. Kadang-kadang terkejut kat rumah, aku astaghfirullah juga. Tapi astaghfirullah aku dengan muka rimau, kalau anak aku dengar je aku astaghfirullah muka dia terus pucat, mata terbeliak, tangan dah naik kepala macam "I surrender!" gitu. Lepastu kalau aku terus terbeliak dia start nangis minta simpati. Hekeleh!

ni dia nangis sebab aku rampas botol susu dia. Sebenarnya botol tu dah kotor jatuh bawah so aku nak basuh. Of course lah aku astaghfirullah depan dia tapi nangis jugak budaknya.

Back to the story--bukan aku nak cakap aku ni bagus--tidak.

Tapi, aku nak katakan di sini, biarpun aku tengah berusaha untuk kurangkan carutan, cacian, who's to say aku takkan buat lagi?

I am human, man.

Mana tau besok lusa aku eksiden kereta lagi ke, terkejut kena hentam kiri kanan, ataupun tercurah air panas masa masak, terjatuh kena tolak masa turun tangga, ternampak gambar orang seksa kucing, ternampak laki selingkuh dengan sundalan mana-mana--who's to say aku takkan tercarut on the spot?

Who's to say I won't?

I am human, man.

And you are, too.

Who's to say YOU are not gonna curse? Bro, kau boleh confirm kau tak akan mencarut dalam masa sebulan ni? Dua bulan ni? Setengah tahun ni? Setahun ni?

Kalau kau yakin, tipulah kau. Sebab kau bukan nabi. Kau tak maksum. Aku tak maksum. Begitu juga dengan orang lain. Sebaik-baik kita berlatih untuk menahan marah pun, akan terkeluar juga amarahnya nanti. Sebab setiap manusia ada limitnya. Ada yang tinggi, ada yang rendah. Yang penting, lepas saja limit tu, meletus-letuslah kemarahan macam lava Krakatoa.

By the way, ada je perempuan yang selalu saja buat post carutan dalam FB niaga aku. Yang dah berkahwin pun ada sorang. Marah, jijik? tak adalah aku jijik sangat. Itu hal dialah. Haritu pet dog dia kena hantam dengan geng kepiah pak haji masjid. Mana tak dicarutnya pakcik tu. Walaupun sepatutnya dia boleh cakap baik-baik tapi aku paham, pet kot. Haiwan peliharaan. Satu lagi mencarut sebab perempuan sundalan buat hal kat rumah tangga orang. Perempuan hal macam ni memang sensitif. Nasib baik carut aje, kalau kena taji dengan cangkul atas kepala camana?

Kita semua ada perasaan. Lelaki ada perasaan marah, sedih, gembira; begitu juga perempuan ada perasaan marah, sedih, gembira. Dan adakalanya perasaan tu boleh naik setinggi-tingginya, dan mengeluarkan kata yang ekstrim untuk diucap. We're human.

Pada hemat aku stereotaip "perempuan tak boleh mencarut, lelaki je boleh" adalah sejenis stereotaip yang misogynistic. It implies that women should have a specific behaviour that should not be similar, or at par to, men. Like all women should be placed on a specific gender guidelines regardless of the environmental influence on that said women. Like women should not express their extreme anger and sadness, and they should remain composed and almost non-sentient.

Similar with some notion that men should not cry because it is a feminine-type of emotion--nope, CRYING is SADNESS. Sadness happens to everybody regardless of gender.

So is anger.

As long as you're human.

Since I'm human, let me be angry, cuss, and cry in peace, ok?



No comments:

Post a Comment