Tuesday 10 May 2016

Cuci Tangan, Kakak.

Aku terima satu email petang tadi. Daripada pihak admin portal jualan aku.


"Kami meneliti kedai anda dan menggantung dua produk ini kerana meragui ketulenan produk anda. Sila berikan salinan dokumen yang mengesahkan ketulenan dalam masa dua hari atau anda akan dikenakan penalti"

Dua produk aku disenaraikan. Salah satunya ialah attachment kepada stroller (nanti aku ceritakan mengapa) dan satu lagi ialah stroller yang dijual oleh dealer aku.

Aku pantas menghubungi dealer aku.

"Sebentar ya, kak tanya supplier"

***********************

Aku mengenali dia melalui FB. Dia lampirkan iklan untuk mencari ejen dropship. "Tanpa modal, tanpa risiko" katanya. Dropship--kepada yang pertama kali mendengarnya--adalah sistem di mana anda mempromosi produk dari pembekal. Apabila ada yang berminat, pelanggan akan bank-in kepada anda. Anda akan membayar kepada dealer, delaer menguruskan order dan menghantar barang kepada pelanggan anda, dan pelanggan akan mengucapkan terima kasih kepada anda.

Oh ya yang paling penting--anda bebas meletak harga yang anda suka. Untung seringgit? Dua ringgit? Lima puluh ringgit? Jika anda meletak harga jualan yang tinggi, maka banyaklah untung anda per item. Lebih rajin anda promosi, lebih ramai yang membeli, anda juga boleh senang-lenang. Tepuk dada, tanya ketamakan anda. Eh!

Sejujurnya aku bermula dengan beli-barang-borong-dan-jual. Tapi merasakan modal aku tidak cukup untuk menambah varieti barang, aku pun menyertai dropship untuk barangan keperluan bayi, kanak-kanak dan rumah. Dealer yang aku dapat ni pula banyak contact supplier. Baju, mainan, stroller, dan macam-macam lagi. Aku pilih untuk promot mana yang sesuai dengan kedai online aku saja.

Bila banyak barang aku promosi, maka likers dan returning customers makin meningkat.

***********************

Tapi begitulah, langit tak selalunya cerah.

Ada sekali barang yang dihantar hancur dipijak oleh brader kurier. Kena ganti.

"Barang rosak? Maaf, hanya barang yang dibeli dengan harga retail di premis kami sahaja boleh diganti" terpampang besar syarat di lamannya.

Ada sekali, barang salah dihantar.

"Macamana saya nak buat ni kak?" aku tanya kakak dealer nombor satu.

"Tak tahu, bagi gambar kepada saya"

beri gambar. tiada jawapan daripada kakak dropship, maka aku pun memulangkan wang customer tanpa banyak bunyi.

salah warna. bukan banyak pun, corak hitam ungu yang dipesan , diterima putih ungu. customer mengamuk. minta aku jumpa depan-depan COD barang yang betul. "Maaf cik, tak ada stok pada saya. saya akan refund wang ini."

"Baiklah. jangan buat begini kepada customer!" aku dapat bayang wanita yang deal dengan aku ini mencebik sambil mengira duit dalam banknya. Mana tidaknya semasa memasukkan wang, dia beri screenshot pembayaran dengan ayat "saya harap awak bukan scammer!"

Tapi tak apa, selepas mengembalikan wangnya, order mula mencurah-curah masuk. Satu hilang, ramai mengganti.

Sehingga kejadian ini.

***********************
"Status, product on hold"

tertulis pada dashboard portal jualan aku tika aku search nama produk tersebut.
Aku tak pasti apa aku yang tulis di halaman jualan aku hingga boleh digantung jualan. Aku letak nama brand kah?


Ya, tapi bukan brand terkenal. Brand China je pun. Specs nya sama macam brand yang terkenal. Apa salah brand local mereka?

Aku pernah guna, dan memang tak ada masalah.

Untuk satu lagi -- stroller attachment itu -- aku ambil direct dari supplier di sana. Pelanggan bayar di sini, aku place order di sana, dan ia sampai, selesai.

Bukan branded, tapi generic. tak ada label, tak ada corak. Attachment yang boleh pakai untuk semua jenis stroller yang serupa design (fikirkan analogi ini: generic seperti seutas tali kasut, yang boleh dipakai oleh semua jenis kasut daripada Nike ke Doc Marten ke Rebook pasar malam, faham kan?)


***********************
"Sis, tak sepatutnya menjual dalam portal jualan. "

Jawapan dealer kepada aku.

Itu sahaja jawapannya? Apakah produk hanya perlu dijual di tempat-tempat rahsia sahaja, dan kau expect berbondong-bondong orang yang membeli? Product apakah yang ada had ruang jualan, serupa  brader jual cetak rompak di pasar malam yang mencicit lari jika penguatkuasa datang?

Why do I have to do it this way, bukannya aku jual dadah!

Jawapan supplier pun tiba.

"Product yg ni hanya copy brand.. Mmg takde apa-apa documents. Banyak dealer saya dah tau dah ni memang copy brand. Kalau postal tu banyak sangat requirement, tarik balik jelah iklan tu." kata supplier lalu ditambah "Thank you for your understanding."

Produk kau banyak palsu? Kau mengaku?

Maknanya aku dipersalahkan kerana tidak tahu?

Maknanya kau boleh lepas tangan sebab aku bodoh?


Oh OK, ada drama lagi.
                                                      ***********************


Ada juga isu sebelum ini. Pasal Fisher Price, Adidas, Skiphop, dan satu jenama baju fesyen.

Dealer selalu menyuruh dropshipper tulis "FP" instead of Fisher Price" dan "AD" instead of "Adidas". Dan jangan promo "Skiphop" di IG. Nanti kena serang.

Sebab semuanya palsu!

"Sebab yang real ratus-ratus kot, so kita jual jelah yang murah." ni kata dealer.

Aku buat derk hal ini. Sebab aku mana jual tiga-tiga benda tu. So aku rasa ni mungkin masalah dengan salah satu supplier dia sahaja.

Ahad lalu ada lagi. 

Dealer membuat pengumuman, "Maaf semua, sila jangan promot lagi produk Imama buat masa ini. Ada customer mengadu, barang yang dia dapat bukan Imama ori tapi Aimama"
Ah satu lagi supplier dia lagi buat masalah. Lagi sekali, bukan hal aku, fikirku.

Semalam, ada lagi satu kes. 

Berkenaan satu butik tempatan, mengamuk kata ig shop lain mempromot baju raya menggunakan gambar yang dicuri daripadanya. ig shop itu seangkatan dengan aku, bawah dealer yang sama, cuma bezanya dia tumpu pada baju raya. habis pagenya diserang oleh peminat, pelanggan setia butik tu.

Akhirnya dealer mengakui. 

"Sebenarnya tiap tahun kita buat begini. Kita ambil gambar baju butik yang lawa-lawa, kita hantar ke pengilang suruh dia copy design sebijik-sebijik. Kemudian kita juallah di sini melalui dropship. Silaplah, kita terbagi gambar asal dekat dropshipper macam anda :emoji nangis gelak:"

Wait, so the only thing wrong here is to "accidentally" use the real picture for promotion?
How about STEALING THE WHOLE DESIGN CONCEPT FROM A LOCAL BOUTIQUE HOUSE WOI!
                                                      ***********************

OK. bila fikir-fikir balik, banyak rupanya. Aku jugak lah yang bodoh tak read the signs (or go through the discussion group listening what the other agents are saying, busy katakan).

Mungkin kakak ni tah check betul-betul supplier dia. Atau dia memang tahu dan memang berniat nak make a quick buck selling counterfeit products. Kalau hampir semua supplier dia macam ni, entah apa lagi boleh aku buat. Melainkan mengundur diri daripada menjadi ejen jualan bawah kakak ini.

Kakak, kalau kakak baca ni, maafkan aku kak. Mungkin lah barang palsu ni ada market dia, terutama untuk orang berpendapatan sederhana yang nak juga merasa ikut trend. Tapi kak, saya fikir dealer sudah lama seronok mencuci tangan dengan tindakan mereka sendiri. 

Barang rosak, barang hilang, barang lambat hantar. barang overbook, barang palsu.

Yang kena marah, kami
Yang kena maki, kami
Yang tercemar nama, kami
Yang akan diban, dilapor polis, dan dikenakan denda, kami!

Sebab kami ejen, barisan depan kakak.

Jagalah kami kak,

kalau tak jaga kami, kami lari ke ejen lain, kakak juga yang akan mengemis sale tiap hari nanti :)







No comments:

Post a Comment