Thursday 5 May 2016

Kerja kena kutuk, tak kerja pun kena kutuk. Baik jadi ayam Kepsi.

Haritu dalam Facebook, Elmielmo ada up status. Katanya ada seorang makcik datang premis makanan beliau, mengadu bahawa dia tidak suka anaknya bekerja di dalam premis makanan tersebut. Katanya anaknya telah membazir masa dengan bekerja situ. By the way, anaknya bekerja dengan rela hati di situ, dan dibayar 10 ringgit per jam. Amboi, tak sangka pula budaya helicopter mom dah berjangkit ke Malaysia!

Ok acah je, aku sebenarnya tak hairan pun. Banyak geng Gen Y mengalami perkara macam ini.
Diskriminasi ibu bapa terhadap pekerjaan si anak ni memang ada di mana-mana, contohnya di Jepun, semasa interview ada stage untuk mak bapaknya sekali. Ya, I'm not kidding. Mak ayah akan dijemput ke pejabat tengok macamana work environmentnya. Kalau mak ayah tak berkenan, mereka tak akan proceed untuk hire anak tu. Sebab mereka tahu kalau hire pun nanti kena pressure untuk tukar kerja/berhenti.

Di Malaysia, ada juga parents yang mengaku depan aku bahawa dia rela anaknya menanggur daripada bekerja dalam bidang yang dirasakan "menconteng arang" ke muka mereka. Eh, zaman 60 an dulu kerja yang menconteng arang tu kerja jadi call girl dan penari kabaret, dah lain pula ya zaman milenia ni--bagi mereka, "Lulusan Uni Canberra Australia takkan nak jadi fry cook kot?

Well.

Ini ada satu cerita dari aku. Ini makwe sekelas aku dulu. Dah grad, belum naik pentas lagi sudah dapat kerja jadi Pegawai Teknologi Makanan di satu syarikat makanan segera terkemuka. Bukan jawatan biasa-biasa, tapi jawatan di HQ yang di KL tu, bangunan berpuluh-puluh tingkat megah tinggi di kotaraya kosanostra kita tu (cewah ayat).

Tapi lepas diterima bekerja, kau tahu apa syarat majikan?

"Engko kena kerja kat outlet dulu, selama enam bulan."

Yes, tak ada kerja berbaju kurung dalam aircond untuknya. Dia dibawa ke satu outlet kecil di kawasan bandar. Jadi frycook goreng ayam dan burger. Berdiri berjam kat kaunter amik duit hulur duit. Deal dengan customer yang paling berbahaya- yang hangry- kombinasi hungry dan angry. Belajar tinggi-tinggi last-last bergelumang minyak panas bersalut maki hamun customer.

you know why? cause it builds character. Make you understand how things work.

Kau tahu macamana nak deal dengan orang. Kau tahu apa limitasi manusia dan apa yang boleh diatasi dan di-improve dengan lebih baik. Dan yang penting mungkin kau dapat korek sikit rahsia kejayaan company.

Itulah juga prinsip Jack Ma, pengasas Alibaba.


Eh bukan quote yang ni lah! (walaupun might give you a clue, huehuehue)
Tapi quote yang ini.

 "Before 20 years old, be a good student. If possible, get some work experience. Before 30 years old, follow somebody.. work for a smaller company."

"Before 30 years old, it's not which company you go to but the boss you work for. A good boss will teach you a lot of good things."

"In next ten years, you have to think clearly and work for yourself. Think if you want to be an entrepreneur."

"Between 40-50 years work on things that you are good at. Don't jump into a new field."

"When you are 50-60, work for young people because they can work better."

"When you are over 60 years old, take care of yourself. Have fun!"

Ini antara sebabnya masa aku grad dulu, aku ada kerja kejap dekat retail outlet dan juga jadi kerani pejabat. Penat tak payah nak cerita la. Tapi honestly memang banyak engko belajar bila duduk di bawah. (Espacially masa aku jadi kerani. tu. peh, macam-macam krisis aku tengok diorang handle, tu belum lagi aku jadi bidan terjun bab tender, HR, penggajian, accounting dan jaga stok--terima kasih kepada pekerja wanita yang rajin beranak. LOL). Dengan kerja bermula dari bawah, ilmu yang penuh masuk kepala tu, boleh jadi bargaining chip untuk dapatkan kerja yang lebih elok. Tak pun start kerja sendiri.

Itulah silapnya mak bapak helicopter ni. Dia nak start dari enjoi dulu. Padahal enjoy tu last sekali bak kata Jack Ma. Lepas tu bila anak dia umur 30-40 masih tanam anggur di rumah tau pulak dia malu ke jiran-jiran. kih kih kih.

Mostly aku rasa kaum middle class yang fikir macam ini. sebab inferiority complex tinggi kan. Lower class got nothing to lose, readh je. Upper class, depa tahu ni build character. 

Ada seorang Datuk (yang rajin funding sekolah kami dulu) pernah kata, anaknya dia paksa kerja restoran. Bukan sebab takda duit tapi nak suruh dia belajar nilai duit. Last time aku jumpa anak dia, dia ada restoran berkonsep di Bangi. Sedap pulak tu.

OK dah I made up my mind. Anak aku pun aku nak kerah bekerja keras ni!

Anas, burger satu!

1 comment: