Monday 16 May 2016

Perangai orang Ki El kalau eksiden


Pagi semalam.
Aku kena pergi berjumpa supplier untuk 2-3 barang yang dipesan orang. So awal pagi tu pun aku bersiap lah untuk ke sana, bawa anak sekali. Keluar-keluar rumah saja, hujan mula renyai turun.

Monday traffic jam. Aku tarik handbrake, buka lagu kuat-kuat, menyanyi dalam gembira.

Tiba-tiba gedegang!

Aku tengok depan, Kereta aku dah bercium dengan bontot MyVi. Lima saat aku tergamam. Aku hon sekejap , mamat dalam kereta tu pun keluar. Rupa beliau ada sikit macam Nearlee dari forum /k.

 "Weh, apasal ko reverse!" first soalan dari aku.

"I didn't reverse la, you yang langgar!"

"Eh mana ada! Kan I dah tekan handbrake!"

"Kereta u slipped ke bawah. Ni kan kawasan sloped sikit. Handbrake you tak kuat la tu."

Betul juga, aku tengok hujan renyai. Kereta kami masih melekat. Aku masuk balik kereta dan tarik handbrake aku lebih lagi just in case.

So apa damage?

Kami berdua pandang kereta. Masih melekat, tak nampak.

"U gerak kereta u ke depan sikit, nak tengok," aku arahkan pemilik MyVi. Dia pun akur. Pada masa ini jem mula clear sebab traffic light depan dah hijau. Tapi orang mula berpusu-pusu di belakang kereta aku, mencari jalan keluar.

Kereta MyVi pun ke hadapan sikit. Aku dan dia sama-sama bongkok membelek kereta itu.

"Ala kereta still boleh gerak kan? jom lah kita move on," aku cadang pada brader MyVi.

"Tak boleh, kita kena bertukar-tukar nombor ni, penting kot, eksiden kot," katanya.

Dia pun mengeluarkan handphone. "Jap gua amik gambar," lalu beliau senget-sengetkan sikit kamera sampai dapat angle terbaik. Dua tiga gambar juga dia snap.

"Ni kereta I sewa ni. Kalau diorang tau I buat rosak mampuslah I kena bayar."

"Ala bro, lek ahh" aku pujuk.

"Tak boleh, tak boleh, ni kan kemalangan, bagi sini kad pengenalan kau. Also nombor telefon."

Aku bagi, dia salin satu-satu dan masih membebel sorang. "I sewa je kereta ni. Therefore I mesti catit ini semua. Ni kalau tuan kereta sewa tau habislah I....camana ni nak setel ni?"

"Lah nak setel luar ke bro?"

"Ye la nanti dia suruh I bayar macamana?" sungut brader MyVi lagi.

"Ala ginilah, kalau dia suruh u bayar, contact I jelah."

Pada masa itu, brader tarik kereta pun datang, biasalah macam magic. tapi dia datang, nampak je kereta kitorang terus patah balik.

"Sikit je." monolog beliau sambil main handphone.

Meanwhile, Brader MyVi masih gigih nak dapatkan kepastian yang aku tak lari.

"Nombor I u ada kan? Tadi I ada miscall cuba tengok. Ada kan? ada kan?" dia tunjuk pouch beg aku atas seat. Aku malas nak pi tengok, aku iye kan aje.

"Ye ye bang, ada..." aku menarik nafas, malas. "Jomlah kita balik."

"Janji tau, nanti kalau diorang suruh bayar kita contact tau!" brader mohon padaku.

Ketika itu lori pun lalu disebelah. Brader lori buka tingkap kuat-kuat sambil berkata,



"WOI TAK DE APA KOT, JALAN JELAAHHHHHHHHH!"


Memang betul pun. Dah nama pun bertemu bumper getah kereta aku masa traffic jam pada 0kmph, kau rase?




No comments:

Post a Comment