Tuesday 11 October 2016

Doktor Google

Ya, aku doktor google.

Anak aku tiba-tiba demam yang tersangat panas, 39c ke 40c, pada hari sabtu lalu.
Maka besok paginya, aku ke farmasi membeli suppositori paracetamol, cara penggunaan, dipelajari dengan bantuan google.

Sebab apa? sebab setiap kali anak aku demam sebelum ini, aku ke klinik 24 jam dan jawapan cukup mengecewakan.

"ok je tempreature dia ni. "

"Ala, sihat je."

Kemudian aku dihantar pulang ke rumah. Kalau pujuk lebih sikit, dapat antibiotik.

Isnin, anak aku demam kebah sikit, tapi selera makan masih tak ada, malah kali ini enggan makan. Aku lihat, bintik-bintik mula naik di tangan dan kaki.

Ya, aku doktor google.

Aku tau ni simptom apa.

Aku bawakan ke klinik berdekatan yang ada paeds dan review terbaik dalam FB.

"Ala, tak ada apa pun. Viral fever je ni. Tengok, dah nak sembuh dah tu."

"Betul tak ada apa?" aku minta kepastian. "selera makan dia tak ada. Ni bintik-bintik merah ni apa?

"Tak ada apa..." senyumnya. "by the way suppositori haritu ada lagi?"

Dia hantar aku pulang dengan suppositori empat ringgit yang sama, tapi bil konsultasi tiga puluh lima. Lantak lah, asalkan aku ada opinion daripada orang yang berlesen ternama.

Maklumlah, aku cuma doktor google.

Aku bukan ada apa.

Pagi ini, Selasa, anak aku mula menjerit menggila. Ditunjuk-tunjuk kakinya yang sudah mula kembang biji-biji. Digarunya sampai berdarah, menangis. Masih lagi enggan makan, cuma mahu air, itupun kerana terlalu dahaga. Panas? Masih panas lagi badannya.

Aku tahu ini apa. Malam itu, aku ke doktor kedua. Anak muda. Sekali pandang, dia mengangguk. HMFD, confirm! Aku dihantar pulang dengan antibiotik untuk ulser mulut dan calamine untuk bintik di tangan/kaki. Anak aku mula ceria dan makan.

Aku lega!

Cuma aku kecewa, kerana aku percayakan betul-betul cakap doktor pertama tu.
Kerana, sebaik saja dia khabarkan anak aku sebenarnya dah nak pulih demam, aku dengan gembiranya menjejak pos office hantar barang, menyinggah petronas mengisi minyak, melawati jusco membeli sayur dan ke pergi Secret Recipe makan kek!

Biarpun aku masih dengan perlakuan biasa, mengelap semua peralatan dengan tisu antibakteria, mungkin ada yang tidak kena. Bayangkanlah berapa banyak tempat aku dah jangkitkan dengan HMFD tu.

Kalau benar ada anak-anak kecil orang lain yang terkena, maafkanlah aku.

Aku betul-betul percayakan doktor tu.

Maklumlah dia, doktor universiti dan aku pula,

doktor google.



No comments:

Post a Comment