Thursday 1 September 2016

Tales from daily sales #10. Poslaju, kurier dan sewaktu dengannya.

"Apasal barang tak sampai lagi? Saya nak refund! Saya nak report ke admin!" Dapat lagi satu ugutan begini harini.  Bila tanya geng-geng group meniaga, mostly cakap ignore atau block. Jadinya lepas aku terangkan kepada dia, aku terus ignore. Kalau start mencarut baru aku block.

Anyway, the point is here, aku nak cerita sikit pasal Prosedur niaga. Kenapa dalam jualan biasa kita tulis "kami ambil masa 1-3 hari untuk posting."
  1.  Proses cari stok. Kadang barang overbook/habis stock, atau defect, atau stock belum sampai (kadang transport delay etc). So 1-3 hari tu ambil masa untuk contact supplier backup ambil barang. Atau cari barang tu offline. Ada setengah orang, dapat order baru dia cari supplier (pernah bertembung dgn diorg ni kat supplier dulu. Kemain gamble camni. Kalau habis kan bahaya). 
  2. Ada juga, yang macam kompeni dropship aku sorang ni, sales volume dia SANGATLAH TINGGI. Maklumlah Cainis. (byk kampeni cainis yg aku deal cenggini BTW, kaya betul) Sampai barang yang kita submit order macam masuk "beratur". Tunggu order hari isnin setel dulu baru dia urus order hari selasa. Tapi order hari isnin tu boleh ribu-ribu banyaknya. Kadang aku stress aku sendiri pergi warehouse dia, ambil barang, aku sendiri pos. 
  3. tracking number tak naik. Pun satu hal juga. Well, courier system ni kadang takleh nak buat apa. Sistem glitch ke. Ada barang contohnya, aku pos Selasa. Rabu tracking number pun tak naik "no record" katanya. Khamis baru ada tracking. Customer dah tanya-tanya. Nasib baik dia jenis chill tak maki letak smiley ja. LOL
  4. Ko salah timing order barang. Ni problem sendirilah. Lepastu bising kenapa lambat. Mengada. Nak tahu macamana salah timing?
  • Ko order hari khamis malam. Seller ko duduk Kedah. Konpem la Jumaat tak boleh pos, Ahad baru dia boleh pos. Ko pulak duduk KL. Ahad mana ada pos office buka. So item ko terperuk la, hari Isnin baru diproses.  (Ni aku la pernah kena. Hahaha)
  • Ko order barang sebelum cuti perayaan besar. Ni semua pihak kena ambil tahu, bukan seller aje OK. kadang, kampeni kurier macam Poslaju letak kat FB, pada hari sekian-sekian kami tutup so tak boleh pos barang. Kalau pos juga akan terperuk dalam cawangan sampai naik cuti. Ko FB cuma rajin duk baca viral kisah laki bini je mana tau. Tau-tau "hak pengguna! omg want a refund!!!" bila barang tak naik tracking number besok pagi.
  • Ko order barang pukul 12 malam. Besok subuh ko tanya dah pos belum. Ni binatang ke orang aku pun tak pasti. Haah aku dah pos, pakai Dreamland Express. Dreamland Express tak pernah dengar ke? La sini je cawangan dia, atas katil aku. Hahahaha
Apa-apapun, ingatlah, kalau barang dah dibeli, seller dah confirm, INSYAALLAH BARANG SAMPAI. lambat ke cepat ke tracking number tak ada ke, kalau dah pos INSYAALLAH SAMPAI. 
Kena specify ni OK, sebab ada pembeli online yang tak faham. Dropshipper seller pun, terutamanya seller jenis baru berkecimpung dalam bidang niaga, pun tak paham benda ni kadang-kadang. Mengamuk supplier nak menjawab.

Kita ni kan, terutamanya yang lahir zaman 80an dan ke atas, semua dah dimanjakan dengan sistem kurier yang efisen. Tahu tak zaman dulu hantar surat selai pun berminggu sampai? Selepas adanya pos dan kurier yang sistematik, semua benda jadi selaras. Proses di kaunter. Tentukan nak hantar ke cawangan mana. Cawangan proses. Pos ke penerima. 

Kita sekarang, rasa macam 2-3 hari tu pun lama. 

MANJA.  

No comments:

Post a Comment