Saturday 10 September 2016

Semalam aku mimpi.

Semalam aku mimpi.

Dia seorang lelaki berprofil tinggi. Tinggal dalam sebuah kawasan kediaman. Tinggi, kurus, bergaya, berkot. Dihormati semua orang. Selalu memberi dan menerima. Maka sepertimana orang-orang seumpamanya, pengikut pun ramai. Rumah agamnya yang besar, persis rumah agam Jay Gatsby, cuma versi moden.

Namun, suave-nya, facade-nya sementara, lama-kelamaan perangai kuku besinya keluar. Satu-satu penduduk hilang, kematian. terutama yang tidak sebulu dengannya. Aku dan seorang yang berfikiran sama--seorang komrad-- mengumpulkan tenaga untuk memberontak. Ramai penduduk mengikut sama.

Pemberontakan berlaku. Ramai-ramai penduduk menyerang rumah agam si kaya ketika si kaya sedang berparti. Namun gagal, si kaya memanggil keluar semua pengawal peribadinya. Rupanya si bedebah itu, mempunyai pasukan penembaknya sendiri. Maka kami yang gagal itu dihimpunkan beramai-ramai di tengah laman utama rumah, dengan penembak mengawal keliling. Ketika itu, kami sudah yakin 100% kami akan ditembak. Yakin. Wajah penduduk yang mengikuti kami dengan semangat tadi kini jatuh luruh, antara redha dan meragui akan nasib mereka. Seperti tidak percaya.

Si kaya datang.

"Kau, kau kau," dilayangkan telunjuknya kepada tiga orang wanita. Termasuk aku. Prize mungkin, hasil tangkapan untuk dibawa naik ke atas. Komrad aku memandang aku dengan gusar. "Jangan risau," jawapan aku kepadanya, biarpun ayat itu hanya muncul halus, perlahan seolah hanya monolog dalam hati. Aku membetulkan skirt yang robek sedikit.

"Dia telah melepaskan aku. dia percaya kepada aku. Seharusnya aku bertindak betul-betul." fikir aku dalam hati, ketika menaiki tangga utama yang merupakan marble berpilin. Ini dia, lelaki kaya yang punya kuasa dan segala jenis senjata. Dan aku , dua orang wanita, serta seluruh penduduk kampung yang tanpa sebutir peluru. Mungkin aku harus menjadi pengikutnya? terdetik sebentar di dalam hati.

Separuh jalan tangga itu, aku, si kaya, dan dua wanita tadi terhenti di hadapan sebuah meja sisi ala victoria. Terdapat satu kunci kereta SUV. Volvo. Si kaya menghulur tangan, mahu mengambilnya. Serentak dengan itu, minda aku laju membawa kepada flashback.

Seorang lelaki, berkulit cerah, berkaca mata, bewajah lembut. Doktor bagi pekan kecil ini. Terjelepuk di dalam volvo hitam itu, tidak bernyawa. Tersadai di simpang tiga, sebelah sebuah restoran tua.

"Jangan ambil" tiba-tiba aku bersuara, jelas. 


Si kaya berhenti. Dua wanita itu ternganga.

"Itu," kataku, "Milik si doktor. Apa salah dia pada kau? Dia tak berdosa. Kau dah ambil segalanya. Sekurang-kurangnya tinggalkanlah kunci itu, biar jadi harta para warisnya."

Si kaya berdiri dan memandang aku, ada amusement dalam matanya. Amusement dan sedikit angkuh. Nampaknya kancil mahu cuba membaham buaya, fikirnya.


"Apa kau kata tadi?" dia tersengih sinis.

Ditegakkan badannya menghadap aku. Tangannya diangkat setinggi bahu, cuba mencapaiku.

Pandanganku menjadi laju. Dalam satu perlima saat aku lihat dia tunggu dengan gerak gaya tinju.

Mata aku bertemu matanya. Kaki kananku ke belakang lalu...

"Yah!" aku meluru dengan genggam tangan memacu arah. 




Tiba-tiba aku bangun. Mimpi tamat.

Ceh.

Kenapa aku ceritakan hal ini di sini:

satu; mimpi ni lain dari lain. Balik-balik aku mimpi pergi vacation atau beli belah.
dua; aku tak nak lupa mimpi ni. aku harap ada sambungan sebab aku nak tahu aku menang ke tidak!
tiga; kalau sambungan tu syok boleh buat idea novel watpad. kahkahkah.

No comments:

Post a Comment