Tuesday 6 September 2016

Aneh kan, peniaga sendiri pun anti kapitalis.

Semenjak dua menjak kes Safiey/Sofia Ilias jadi pondan ni, timbullah juga perbincangan di kalangan geng peniaga mengenai cara dia menjalankan business. Antara yang menjadi isu besar ialah tindakan buang harga. Perlaking, produk untuk muka dan kulit terkenal dari Sfiey/Sofia. Dia jual pada "kaki" dia dengan harga RM60, tapi jual pada harga RM30 dengan pemborong. Oleh sebab Safiey/Sofia menetapkan harga untuk ejen jualan dia, sales drop teruk pada ejen jualan kerana harga di pemborong jauh lebih murah.

Sementara itu, separuh pusingan bumi ke Barat, kes Mylar-Epipen sudah heboh. Epipen ialah ubat cucuk bentuk pen untuk pesakit dengan alergi teruk (contoh alergi kacang sampai tak boleh bernafas). Harga kos Epipen dikatakan 30 dolar. Harga retail asal ialah 57 dolar tetapi Heather, CEO Mylar bertindak menaikkan harga hingga 350 dolar sebatang. Ya, dari 57 ke 350 SEBATANG!

PS. Even Martin Shkreli yang naikkan harga ubat malaria-HIV tu pun rasa Mylar ni melampau. Gila!

Apa beza dua kes ini?
Satu kes buang harga, satu kes monopoli harga. Satu pihak main turun-turun harga untuk conquer sales, satu lagi menaikkan harga sebab dia tahu dia dah conquer sales. Dua-dua pun boleh berlaku dalam perniagaan secara bebas. Nama pun free market kan.

To be honest bila aku baca dua-dua kisah, mana satu yang aku prefer berlaku?

Jawapan aku, buang harga macam kes Perlaking.
Well, ni bukan pada standpoint aku sebagai peniaga, tapi pada standpoint aku sebagai pelanggan. Apabila peniaga start buat perang harga, memanglah peniaga rugi. Tapi on a bigger scale, pelanggan untung. Sebab dia boleh membeli pada harga yang paling value iaitu harga yang close to cost. Tak adalah beli "sekadar untuk mengayakan CEO" seperti yang terjadi kepada Epipen.

Bukan aku tak sokong kaum peniaga, cuma aku dah lama tak berkenan dengan sistem doublekan atau triplekan harga untuk dapat untung bersih besar-besar gini. Kalau double sebab-sebab nak cover kos transport, kos kedai ke tax ke tak apa la, ni after tax dan transport calculated, dia doublekan lagi. Binatang apa tak tau. Nanti kalau customer tahu boleh beli direct dari pengeluar dgn harga asal, memang jatuh la seller.

Zaman sekarang semua orang tengah ikat perut. dan secara naturally, pelanggan sanggup cari siapa yang murah berbanding siapa yang established. Kau dah lima tahun berniaga, 50000k followers dalam page tapi harga double? Baik aku beli dari Lazada 11street Qoo10 Gemfive Shopee semua.

Betul. Sampai ke hari ni ada orang masih masuk ke email aku tanya pasal Taobao padahal aku post cerita pasal taobao setahun lepas. Kenapa? sebab untuk banyak barang buatan China, atau barang US yang kilang di China, harganya ialah SEPARUH daripada harga di sini. Even dengan 10 hari shipment pun.

Bagi aku memang, Safiey tu kurang sikit hal etika dia. Lagi-lagi dengan cara dia push sales, caci-maki yang dia beri kepada ejen yang tegur dia (ni cerita lain la pulak), dan ambil duit ribu-ribu dari ejen tapi tak reti jaga kebajikan ejen.

Tapi aku percaya ada sebab dia sanggup drop harga dia gitu. Lagi-lagi hantu beg LV hantu Prada hantu Gucci hantu Hummer macam Safiey. Aku percaya semua peniaga kalau boleh nak dapatkan untung maksimum, unless ada sebab tertentu. Mungkin dia rasa jangka hayat produk itu dah nak tamat. Dah tak jadi cash cow dah so dia perabis apa yang patut dekat kilang sebelum populariti produk menurun. Mungkin sebab orang mula soseh soseh produk ni ada kelulusan KKM ke tidak. Mungkin dia nak clearkan product ni untuk bawa masuk product baru (which is according to other rumors, the most likely reason).

Apa-apapun, berbelanjalah dengan bijak. Aku tahu sekarang ni ekonomi tak menentu, memasing tengah sorok duit untuk kegunaan masa depan. Biarpun aku ni peniaga, aku pun taknak lah paksa engkorang berbelanja nak rak beli itu beli ini. Aku takut nanti bila barang non-essential macam ni dah mahal sangat masing-masing pun tak nak membeli. Akhirnya cash flow pun tak ada. Ekonomi pun tak jalan. Bagi aku better ada cashflow sikit-sikit tapi berterusan, daripada cash sejelepuk lepastu gersang terus tak ada sale.

Untuk pembeli- kalau boleh diskaun, diskaun, kalau boleh pakai kupon, pakai. Kalau pemborong lagi murah beli kat pemborong. Tapi kalau kau nak beli dari orang yang jual mahal sikit atas dasar setiakawan dah lama kenal, terpulang.

Dan bagi peniaga yang baca ni lepastu berasa meluap-luap nak marah aku, tunggu dulu. Dan fahamkan--kalau engkorang jumpa ada orang jual lebih murah, maknanya ada supplier yang tolak lebih murah la tu. Takkanlah depa semua jual pada harga rugi ye dak. Ni la masanya engkorang beralih supplier!

Kakaka

No comments:

Post a Comment