Wednesday 28 September 2016

Tales from daily sales #11: CODont !

Semenjak dua menjak ni, sebab ada cuti panjang 3 hari awal muharam, ramai la yang buat plan cuti last minute. Dan yang menjadi mangsa tentulah peniaga online yang didesak hantar cepat "kalau boleh sebelum jumaat". Dan "kalau boleh" tu maknanya kalau pos laju yang lambat pun seller yang disemburnya. Kah kah kah.

Anyway, aku nak mengadu ni. Bukan apa, sejak shopee atau online shop tu tunjukkan lokasi dari mana kita daftar kedai kita, ramai la customer yang tinggal komen "saya nampak awak duk kat xxx, boleh tak kita cod ? "



Ini gambar kereta aku masa ada makwe ajak aku cod. Tak nampak di situ, tapi tangki aku tengah E. Tu tepi jalan besar, di mana bas dan lori dan kereta pecut laju untuk ke arah cheras sana. Aku dengan takde duitnya, dengan tempat bahayanya. Dengan enjin running 1/2 jamnya. Dengan kastemer lambat sampai nya. Mereka ingat rumah aku dekat dengan dia dari kl dari klang segala. Banyaklah engkorang.

Tu belum lagi tanya barang, minta restock, tak ada, dia desak2. lepas tu barang sampai, penat2 kita dari pemborong semua dia jawab "maaf ye dah beli dgn orang lain"

Hotak lu.

Ada lagi orang tanya cod dalam chat aku ni. Aku jawab tak boleh je. Lagi tanya aku diam terus. Aku malas. Ko ingat senang cod ? Busuk busuk kena set aside sejam tunggu orang. Semata korang nak jimat 6-8 ringgit kos pos. Padahal aku punya satu jam di tengahari tu untuk susun barang settel order customer lain, pergi pejabat pos.

Semalam, aku pergi pejabat pos dua jam. Ko tau, lama benar sebab orang tengah daftar pemilih last last minit. Brader pos malaysia pun tutup la satu kaunter. Dahlah 5 kaunter tutup 3. Ni dari tiga tutup satu. Dua kaunter nak setel bayar bil lesen mandu, poslaju, pos daftar, dan segala macam lagi. Gila !

Taknak duit ke, kastemer mesti tanya aku.
Duit aku nak, tapi kalau duit tu terbayar dengan masa yang sebenarnya lagi rugi duit...tak payah la.

No comments:

Post a Comment