Wednesday 25 January 2017

Wahai siti rohani.

Aku terkena dugaan lagi.

Aku ambil barang stock, satu barang yang memang jenis laris terjual. Aku plan nak push benda ni sebelum Raya Cina. Aku place order, seller ship pada 24 haribulan.
25 haribulan, kurier sampai rumah. Airpak.

Tapi satu je barang keluar dair perut kurier. Tunggu punya tunggu, yang kedua tak ada.


Tengok-tengok, dalam tracking app aku bertulis--
DELIVERED- Siti Rohani Chop and Signed!
Aku ada 3 persoalan:

  1. Siapa Siti Rohani ni, jiran aku ke?
  2. Tersalah rumah ke sebab pukul 2 petang tu aku memang ada di rumah?
  3. Kalau jiran aku, apasal dia ada chop dan sign?
Aku call Airpak. Mula-mula ta layan sebab yang angkat tu budak part time je. Dia tak boleh akses data. Aku contact sender, dia tak reply whatsapp. Aku kemudian call lagi Airpak. Dia kata alamat dan nombor telefon aku betul. Dia ambil nama dan alamat aku lagi untuk submit report dan kemudian minta aku tunggu panggilan seterusnya dari mereka nanti.

Panggilan tu tak datang-datang.

Ah, nampaknya stok barang aku sudah consider loss. Tak apa lah, mesti seorang Siti Rohani tua gemuk hitam sedang gembira melihat barang-barang cool turun depan rumah dia. Mesti dia ingat tu "rezeki". Biasalah orang kita, barang jumpa tengah jalan, barang orang yang dia tak tahu pemilik, terus dia chop sebagai "rezeki". Padahal dia lupa, tu ujian dari Allah untuk tengok sikap amanah dia.


(BTW ingat tak kisah gadis Malaysia yang belajar di Australia tu? Bila dapat unlimited overdraf dari bank seronok beli beg tangan mahal belas-belas biji. Bila bank minta pulangkan duit gelabah nak cabut lari. Ni dah naik turun mahkamah, gelap masa depan).

Apa-apapun, aku beritahu diri aku, tak perlulah sedih sangat. Adat orang meniaga yang pegang stok, mesti ada stok hilang, kena rampas, atau kena khianat. Macam rakan seniaga aku baru-baru ni, barang stok dia diambil hampir 90%, lalu dibakar orang yang sakit hati dengan dia. Tengok gambar whatsapp, menjulang-julang api membakar barang jualan dia.

Gila.
Apalah sangat kan dengan barang stok aku tu.
Bangun semula dan teruskan.

No comments:

Post a Comment