Tuesday 21 February 2017

BR1M dan kenangan.

Empat tahun yang lalu, lebih kurang masa-masa begini, aku dapat tahu BR1M sudah di bank in kepada aku. Masa itu aku seorang penanggur, baru 2-3 bulan berhenti kerja. Harini, aku dapat notifikasi duit sama nilai yang masuk, tapi duit bank-in customer.

BR1M pun tak ada lagi untuk aku. Mungkin dalam semakan mereka mendapati aku sudah ada SSM, dan wang sentiasa masuk dalam akaun, agaknya. Pada saat ni, aku pun dah tak berapa kisah - itu tandanya mereka mungkin dah tahu aku sudah reti berdikari.

Masa masuk BR1M empat tahun dulu, aku turun dari rumah, cash out duit tu dan ke kedai kain Tewah. Aku jahit beberapa jenis nursing cover, bantal, kusyen, dan aku jual on-line. Untung dia, aku pusing lagi buat jual lebih banyak barang. Kini aku dah ada banyak barang, dan ada SSM. Nak kata kaya, tak kaya, tapi bolehlah nak turun naik kedai kek hipstur minum kopi.

Sebenarnya aku nak kata di sini , tak semua perkara tu sia-sia. Ada yang kata BR1M tu tak cukup, ada yang kata BR1M tu nanti orang salah guna buat beli handphone etc, terpulanglah. Not all people who are poor, squander. Maybe it's just the push we need to go to a bigger place.

No comments:

Post a Comment