Friday 17 March 2017

Bank Negara

Semalam pada waktu hampir tengah malam, aku ke KK Shop untuk membeli susu anak. Semasa membayar, aku hulur beberapa helai wang kertas. Dia belek wang itu dan hulur balik satu ringgit yang aku bayar tadi.

"Ni mau dalam syiling boleh?"
Aku korek wallet, jumpa syiling beberapa ketul.
"Nah seringgit."
Aku perasan brader Bangla tu macam cekidaut wallet aku tadi. Aku pandang mata dia. Dia keluarkan lagi seringgit dan hulur pada aku.
"Ni mau syiling juga."

Aku keluarkan semua duit sepuluh sen dua puluh sen lalu bagi pada dia. Dia pun puas hati lalu key in cashier.
Sebenarnya kan, memang selalu jadi macam ni--kalau cashier malam minggu mesti sudah kehabisan duit kecik. Sebab satu, ramai membeli, dua bank dah tutup jadi tak boleh tukar duit dan tiga--

sebab perangai orang kita bayar pakai cash je. Malas keluarkan duit syiling. Dapat baki syling letak entah mana-mana. Lagi jahat, kalau terjatuh dari tangan taknak kutip balik."seposen je pun".Patutlah Bank Negara kita cakap duit syiling kita tak circulate.

No comments:

Post a Comment