Monday 6 June 2016

Tales from daily sales #7 - Orang nak berniaga dia pun nak berniaga.




Pagi-pagi begini biasanya aku dibangunkan mesej dari customer. Biasanya untuk double-confirmkan stock apa yang ada sebelum mereka beli, sebab aku nyatakan macam tu dalam page shopee aku. So dapatlah perbualan begini harini:

"Sis ada stock tak?"




 Oh, begitu.




dropship rupanya.
well, memang kadang-kala ada juga dropshipper yang buat macam ni, tapi biasanya sebab dia ada supplier dan dia tengah cari backup supplier in case supplier tu habis barang. 

Tapi...ni terus upload ke FB?
Meaning aku ni macam indirect supplier kau?
Adakah kau tak ada supplier dan tengah cuba menjual barang untuk untung atas angin.
Kenapa tak cari supplier yang legit? bukan ada bayaran pun kadang-kadang?
Barang ni pun, aku datang sendiri kedai tu beli borong. Kenapa kau tak buat benda yang sama?

Lagipun, bahaya main atas angin camni. Dibuatnya kau jumpa seller scammer camana. Habis burn duit customer kau. Kau pula yang kena ganti. Customer pulak cop kau dishonest. Menangis wei.

Nasihat sikit.

Kalau boleh sis, sis dan bro yang baru nak mula meniaga ni, carilah dropship/supplier yang legit. Turun padang, tengok kedai dia, tengok pejabat dia. Jumpa taukeh dia. Kalau jauh sangat pejabat dia, simpan direct phone line opis atau whatsapp dia pun jadilah. Kalau ada problem tetengah malam boleh la call (aku la tu, luls). Paling penting, kau tahu siapa dia dan dia tahu siapa kau.


Itulah macam Fdaus Ahmad cakap, tiba-tiba bulan puasa ni terus nak up barang meniaga. Padahal sebelum ni semua sales pun tak amik tau.

No comments:

Post a Comment