Thursday 9 June 2016

Murtabak Bawang dan Param Param Param!


Aku selalu bernasib malang dengan murtabak.
Ada satu tahun, terbeli murtabak perlis (tak ada kuah kari).
Ada satu tahun lagi, terbeli murtabak ayam tak ada ayam. Bawang dan telur je lebih.
Ada satu tahun, tahun ini...tak ada langsung kedai murtabak.

Asipo mengadu pada aku, param area sini sudah tidak ada murtabak. Semua makanan siap (nasi berlauk, mi goreng, bubur, yang macam tu lah), desserts, kudapan, susah nak jumpa.

Jadi semalam, aku buat murtabak sendiri. Aku cari resipi online dan jumpa satu resipi dari blogger yang banyak komen best. So aku ambil yang itu. Langkah-langkahnya:

  1. Adun bahan jadi doh
  2. Uli doh
  3. Rest doh tu sekejap (10 min untuk gluten katanya)
  4. Uli lagi
  5. Rest lagi 2 jam
  6. Lepas tu siapkan inti daging
  7. potong bawang, halia, tumbuk rempah
  8. masak bawang dengan rempah dan ayam cincang, tabur sikit serbuk kari
  9. masak sampai kering lepastu sejukkan
  10. selepas 2 jam, keluarkan doh dan canai
  11. masukkan inti murtabak
  12. masak atas api

Selepas selesai sepinggan murtabak, aku cukup mengah. Pergh, dua jam kau tau. Lepas selesai buka puasa, aku dan Asipo kekenyangan, aku lap peluh dan berjanji mau respek lebih sama peniaga Param yang meniaga secara jujur.

Aku punya penat, boleh terus tidur pukul 10. Itu baru dua jam aku buat, untuk tiga keping. Kalau seratus, dua ratus keping doh? terpeleot tangan aku cakap. Masak inti lagi.

Tu belum lagi cabaran masa canai. Kau kena canai senipis yang boleh, tapi jangan terlalu nipis sampai terkoyak. Kalau dah kalau nipis memang koyak la kan? macamana kedai tu buat aku pun kagum. Pastu bayangkan masa isi inti tu terkoyak la pulak murtabak. Memang GG lah sebab doh dah bercampur dengan inti. Pandai-pandai la kau buat tampal-tampal.

Oh ya, kau tahu tak, satu paket Ramly ayam cincang tu boleh lepas tiga keping murtabak ayam je! Itu kalau betul-betul ikut resipi. Satu paket Ramly tu RM8. Bahagi tiga dalam dua ringgit lebih se-murtabak. Nak factorkan dengan bawang dan telur dan kos buat doh (oh ya doh dalam 1/2 paket tepung aku guna haritu) dah berapa? Sah-sah lah dalam RM5.

Lepas masak tu aku terfikir, kalau ada peniaga murtabak yang inti penuh, cukup sifat, bersih, RM6 pun aku sanggup bayar. Memang nilai bahan mentah kalau kau kira kurang dari tu. Tapi skil yang kau polish bertahun tu, tenaga yang kau kerah tu, orang lain tak mampu nak celen (at least bagi aku la). At least terbayar la keringat kau. Dengan berpanas berhujan nya lagi, tol minyak van dan sewa tapak lagi...

Orang lain lenggang kangkung balik pejabat datang gerai kau tengok mahal terus cop kau buat pencatutan, main harga. Masa Kepsi/McD markup harga set buka puasa diorang tiap tahun depa bising tak?



No comments:

Post a Comment